AJATUKSIA JUURI LOPPUNEESTA KEVÄÄSTÄ


Tänään on kesäkuun ensimmäinen päivä. Ajatuksissa pyörii vieläkin noin kahden kuukauden mittainen jakso, jolloin kuuntelin  mieheni pitämiä etäoppitunteja  melkein päivittäin. Aihe oli minulle rankka, koska en oikeastaan ole koskaan ymmärtänyt (paljon yhtään) hänen opettamiaan aineita (luonnontieteet). Onneksi olin jo noin vuosi sitten ostanut JBL- kuulokkeet ja niitä todellakin tarvittiin! Pystyin kuuntelemaan Spotifysta musiikkia sekä seuraamiani Podcasteja. Kumpikaan meistä ei häiriintynyt. Olin omassa maailmassani kuulokkeiden 🎧"sisällä" ja sellaista tuntemusta todella tarvitsin! Me selvisimme 👍😊

Koska olen ollut kotona jo vuosikaudet, olen kehitellyt/ keksinyt/ etsinyt & löytänyt itselleni monia asioita/ harrastuksia/ erilaista tekemistä/ omatoimista opiskelua jne., jotta en vain olisi ja tekisi pelkästään kotihommia. 
Vedän mm. diabeetikoiden vertaistukiryhmää yli 50- vuotiaille, opiskelen omatoimisesti italiaa, käyn kuntosalilla 1-2 kertaa viikossa, käyn kuorossa joka toinen viikko sekä silloin tällöin shoppailemassa. Olen siis ollut "ihmisten ilmoilla" ihan kiitettävästi. 

Tämä koronakevät todellakin sekoitti koko pakan ja niin kävi myös koko Suomen kansalle. Tuntui että olen jumissa tässä talossa enkä pääse minnekään. Olin todellakin aloittanut laulamisen ♫(vuosien tauon jälkeen) tämän vuoden keväällä ja juuri päättänyt käydä kuntosalilla 🏋️pari kertaa viikossa. Silloin alkoivat rajoitukset ja hetkeä aikaisemmin olin itsekin arvioinut koronatilannetta Suomessa enkä siis enää uskaltanut liikkua missä tahansa. Halusin pitää varani sillä onhan minulla ollut tämä "elämäntoveri" -  joka tuntee nimen ykköstyypin diabetes - jo vuodesta 1991. Onneksi meidän taloon ei ole tullut tartuntaa eikä altistumista. En halua edes ajatella kuinka olisi käynyt, jos olisin sairastanut... haavatkin paranevat minulla hitaasti johtuen perussairaudestani...

Nyt - kesäkuun ensimmäisenä päivänä - voin todeta, että olen oppinut paljon. Enää en pidä itsestään selvinä/ helppoina toteuttaa sellaisia asioita kuin kauppaan meneminen, liikuntaharrastukset, yhdistystoimintaan osallistuminen, toisten ihmisten tapaaminen jne. Olen onnellinen siitä että minulla on rauhallinen koti, mahdollisuus  kävellä vaikka metsässä, pystyn pyöräilemään ja valitsemaan lenkin pituuden, voin käydä kaupassa ostamassa ruokaa sekä muita tarvitsemiani asioita sekä saan hoitaa meidän Maksia 💓

Toki seurasin verkosta moniakin asioita. Nämä "perinteiset" facebook ja  instagram olivat tietysti seurattavieni listalla kuten muulloinkin mutta  niiden lisäksi seurasin etänä mm. seurakuntani jumalanpalveluksia melkein joka sunnuntai. 
Nyt kun rajoituksia on alettu purkaa, mietin edelleen erittäin tarkkaan, mitä teen. Vieläkö pysyttelen lähinnä kotipiirissä vai uskaltaudunko ihmisten ilmoille? Ehkäpä kuitenkin jatkan kotielämääni ja seuraan tilannetta. Syksyllä näemme, mikä on koronvirustilanne Suomessa. Siihen asti aion nauttia kesästä ja auringosta. 🌞🌻🌿🍀






Kommentit

Suositut tekstit